10 tips om de weerstand van je kind te versterken

10 tips om de weerstand van je kind te versterken

Iedereen wordt wel eens ziek. Maar kinderen lijken haast magneten voor snotneuzen en verkoudheden. Iemand niest? Dan kan je er op rekenen dat jouw kind morgen ook zit te snotteren en niezen. Kinderen zijn dan ook 2x vatbaarder voor virale infecties.

Kinderen worden vaker ziek dan volwassenen. De verklaring hiervoor is eigenlijk simpel. Je lichaam kan namelijk alleen bekende virussen bestrijden. Onbekende virussen winnen doorgaans de strijd van je immuunsysteem. Kinderen zijn, gezien hun jonge leeftijd, nog maar met weinig verkoudheidsvirussen in aanraking gekomen. En dat maakt hun dus vatbaarder aangezien hun lichaam minder virussen herkent. Ontdek hier wat je kan doen om de weerstand van je kind te verhogen !

1.Zorg voor rust

Het kan soms een hele klus zijn om je kind op tijd in bed te krijgen, maar een goede nachrust is erg belangrijk! Een kind heeft gemiddeld nood aan zo’n 10 tot 14 uur slaap per dag. Bij voorkeur in een koele, donkere kame

2.Frisse lucht

Frisse lucht is gratis, overal verkrijgbaar én erg goed om het immuunsysteem van je kind te stimuleren. Zorg ervoor dat je kinderen voldoende buitenspelen: laat ze buiten rennen, fietsen, klimmen en ontdekken

3.Maak samen plezier

Een kind opvoeden kan stresserend zijn en brengt veel zorgen met zich mee. Laat deze zaken je echter niet belemmeren om samen plezier te maken.  Zorg ervoor dat je kind jouw zorgen en stress niet voelt en leer hem/haar om te ontspannen. Ook voor kinderen is me time essentieel!

4.Zorg voor routine

Kinderen hebben nood aan een stabiele omgeving. Een vaste routine hoort daar ook bij. Het is daarom erg goed om op vaste momenten te eten, verhaaltjes voor te lezen en huiswerk te maken.

5.Weg met suiker

Studies hebben aangetoond dat suiker een negatief effect heeft op het immuunsysteem. Suiker bevat bovendien geen voedingsstoffen. Wanneer het in je lichaam komt, heeft je lichaam zelfs andere voedingsstoffen en mineralen nodig om de suiker te verwerken

6.Goede handhygiëne

Leer je kind om zijn/haar hand  te wassen.Niet alleen voor het eten en na een toiletbezoek! Door je handen regelmatig te wassen, krijgen virussen en bacteriën geen kans om zich te verspreiden.

7.Gezonde omgeving

Een gezonde omgeving is voordelig voor elk kind. Roken is niet alleen schadelijk voor jezelf, maar ook voor je kinderen. Door passief mee te roken, raken vitale lichaamscellen geïrriteerd. Bovendien zijn kinderen extra vatbaar voor de schadelijke gevolgen van passief meeroken aangezien zij sneller (en dus vaker) ademhalen.

8.Fruit en groeten

Het is verbazingwekkend hoeveel voordelen het eten van groenten en fruit heeft voor je immuunsysteem. Broccoli, wortelen, aardbeien en sinaasappelen bevatten heel veel vitamine C en staan erom bekend het immuunsysteem te stimuleren. Daarnaast bevatten ze nog erg veel andere vitaminen en mineralen. Kinderen kunnen moeilijke eters zijn en groenten en fruit behoren meestal niet tot hun lievelingskostje. Het is daarom belangrijk dat je toch manieren vindt om hen voldoende groenten en fruit te doen eten. Verwerk ze in een lekkere  smoothie of in een heerlijk, gezonde soep

9.Probiotica

Je darmen vormen een open verbinding met de buitenwereld en daar start de strijd met de meeste gifstoffen en ziekteverwekkers . Je darmen zijn in feite je grootste immuunorgaan; 25 % van de immuun cellen bevinden zich in je darmen en zijn verantwoordelijk voor 50 % van de immuunreacties van je lichaam . Het is dus absoluut noodzakelijk om ze gezond te houden.

De bacteriën in je darmwand vormen een natuurlijke barrière tegen indringers. Goede bacteriën geven een soort antibiotische stoffen af om virussen en slechte bacteriën te doden. Probiotica kunnen helpen om de darmenflora op peil te houden.

10.Dagelijks reinigen van de neus

Een neusspoeling is een algemeen aanvaarde manier om neusverstopping bij baby's te bestrijden. Maar ook als preventief middel tegen verkoudheid halveert neusspoelingen de incidentie van verkoudheid. Bovendien vermindert ze het risico op NKO-verwikkelingen (oorontsteking en bronchiolitis) met 75 % .

Natriumchloride in de zoutoplossing zorgt ervoor dat de slijmen dunner worden, waardoor je kindje beter zal kunnen ademen. Het makkelijkst is om het neusje van je baby te spoelen als hij op z’n rug ligt. Draai het hoofdje naar de ene kant en spoel het bovenste neusgat. Draai daarna z’n hoofd naar de andere kant voor het andere neusgat. Door het hoofdje te draaien, loopt de oplossing niet in de keel.   De neus staat namelijk rechtstreeks in verbinding met de keel en de oren. De neus vrijhouden zorgt er in de eerste plaats voor dat je kindje makkelijker kan ademen, maar het helpt ook om keel-, oor- en luchtweginfecties tegen te gaan.